Charity

Since i decided to embark into a business field, i have asked support from Umi. Umi said,  ” i always pray for your success kakak” .. i smiled… broadly, Alhamdulillah i still have a mother to pray for me..and Allah dengar Doa itu, dan doa itu tiada hijab !

But i dont stop there.. am looking for more doa… i said to myself, i wanna do something that will give  me a good return in this temporary world.. but first i have to do something that give good return for hereafter,.. so what did i do?So apa ya? Solat? checked! Qiyam? Checked! Dhuha? will improve more! what else then??? …. the answer is SADAQAH.. in english we call it CHARITY…this thing i have to double triple.. when we do charity more, hati kita tenang, dan harta itu pasti nya sudah kita miliki… bukan disini tp di SANA! InsyaAllah…

Su mesti ingat topic ni kan? topic hal hal yang hanya hidup bila kita meninggal dunia? yes, antaranya Charity .. charity ini pahalanya berpanjangan dari mula kita niat charity sehinggalah kita meninggal dunia dan sehinggalah kita dibangkit kan semula bila qiamat nnt. Sebab saya nak pahala sy ni .. walau pon sedikit, saya dan suami berpakat menyedekah kan sedikit duit untuk membekal kan satu water cooler di sekolah umi..:) Bagi saya ini satu permulaan yang sangat bagus..Semoga dengan permulaan charity ini , urusan saya berniaga dipermudahkan.. Dan saya ingin mendouble kan ia bila business sy berdouble double ..:p (what kind of language is this? huhuh)

IMG_1415

Sedekah ini tak semestinya wang ringgit. Apa yang saya buat saya memilih to do charity thru Waqf. Alhamdulillah saya dan suami sudah mempunyai watercooler yg saya waqf kan kepada sekolah Umi. Musim panas ni, adoi sedapnya minum air sejuk eh… Umi cakap dia tersentuh hati melihat anak anak di sekolah bila penat main bola, berlari, berpeluh panas tu, anak anak tu minum air kat watercooler tu.. and Umi kata dia terus teringat pada kami suami isteri dan terus berdoa..Allahuakbar.. ini la yang sy kata tadi.. bukan sy tamak, tp doa Umi itu sy nak lagi banyak.. hahahhaa… ok sound tamak, tp sbnrnya sy nak kan support..bila dengar umi cakap dia doa setiap kali dia di sekolah dan melihat watercooler tu, sy terus bersemangat …itu baru umi, belum lagi anak anak yang megucapkan Alhamdulillah bila minum, belum lagi guru guru yang turut akan minum di situ, belum lagi tukang kebun dan tukang sapu yang kepenatan dan minum air di watercooler tersebut .. Allahuakbar. Nikmat kan bila ada org doa untuk kita.. nikmat bila kita membantu mereka menghilangkan haus, nikmat bila kita membuatkan mereka sebut Bismillah dan Alhamdulilah bila minum air di watercooler itu..

Saya sudah 2 hari “melepak” di sekolah umi, kerana “Boss” saya ada oil and gas conference, tak perlu sy berada disisinya hahahaha… jadi saya berada di sekolah umi sambil membuat company profiling, marketing and blogging wahahha :p. Multi tasking gitu wahahaha…

Bila melihatkan watercooler hasil titik peluh saya dan suami bekerja itu , sy teringat pada pokok pokok yang saya pernah tanam bersama kawan kawan sy dari SC.. teringat kan komputer yang kami telah Sadaqah kan kepada pihak sekolah. Dulu 3 tahun atau 4 tahun yang lepas sy pernah membawa satu department saya dari SC untuk membuat CSR di sekolah umi. Diwaktu itu kami berkesempatan membersihkan kebun sekolah dan menanam beberapa pokok di sekeliling sekolah… kami juga dapat memberi 10 buah komputer kepada laB komputer untuk pelajar pelajar disini menggunakannya..Allahuakbar, indah bila hari ini saya melihat hasil tanaman dan komputer yang diberikan masih elok digunakan.. dan tanaman tanaman itu kekal cantik di sekolah ..Alhamdulillah, Semoga Allah memberkati usaha dan menerima charity kami..

oh Allah terima lah charity kami , ibadah kami yang kami buat untuk Mu, untuk mencari Redha Mu, Allah.. Ampun kan segala dosa kami permudahkan urusan kami .. Ameen..

Water Cooler in SMKBS

Water Cooler in SMKBS


Some of the plants, planted by me and colleagues 4 yrs back..

Some of the plants, planted by me and colleagues 4 yrs back..

p/s: psst, am constructing a new blog for my hijab business, will let you guys know when i’ve done with it ya.. 🙂 Thanks for your support guys.. 

 

Till then i see you InsyaAllah…

2 thoughts on “Charity

Leave a Reply

